שואה ויצירה
בתקופה מסוימת בחייו היו לינון מספר ידידות בעלות מכנה משותף בשני תחומים,
כולן היו נפגעות נפש ברמה כזו או אחרת, וכולן היו אמניות, כל אחת לפי כבודה
ולפי מעלתה. חלקן אף ערכו תערוכות של עבודות וציורים בגלריות שונות.
עם סמדר ועם חברתה שר"י נוצרה אינטראקציה חזקה של ביטוי אמנותי ובקורת,
סביב הציורים של סמדר והעבודות של שר"י. בתקופת ההיכרות הראשונית עמן
הם חשבו להקים פרוייקט משותף לשלושתם בדמות של ספר או הרצאות
המשלבות אמנות ודת.
הציורים של סמדר היו גדושים בצבעים עגומים וכהים שהעידו על נפש סוערת
ופנימיות מורכבת וסבוכה. העבודות של שר"י התאפיינו במוטיבים מן השואה,
כמו למשל ערימות של גפרורים שרופים ועצמות דגים ועופות וספר זעיר
"רזיאל המלאך" המעטרים קרש צבוע תכלת. חוצנים מוזרים זעירים ככבו
כדמויות מפתח בעבודה.
נרקיס, אתה היה לינון קשר רגשי סבוך ומתסכל, עטרה קרשים בסמלים
ומוטיבים מתרבויות שונות, עבודותיה התאפיינו בדיוק רב של ציורים וקווים
כמעין פסיפס, והעידו על מידה גבוהה של בקורת עצמית.
היא נהגה לחלק את עבודותיה לכל מכריה כאילו כדי להטביע חותם של
אישיותה אצל כל אחד מהם, ינון "זכה" לקבל ממנה יצירה בגווני חרדל
עם מוטיבים איסלאמיים.
תלמה היתה ה"נורמאלית" בחבורה, ציוריה התאפיינו בשקט יצירתי,
שבא לידי ביטוי בהרמוניה של חורשות עצים בצבעים שקטים ושלוים.
איורים שאיירה בספר שפרסם משורר, שהיה חבר של ינון, היו בעלי
נימה הומוריסטית קלה ששיקפו את אישיותה. ינון קבל ממנה בהשאלה
את הספר "עקידת תמר", שלגביו הקריאה בו היתה חוויה מתקנת.
המכנים המשותפים הללו עוררו במחשבתו של ינון רעיונות באשר
להתעוררותה של מחלת נפש.
אדם הנתון במאבק עקש ומתמיד עם מצפונו ועם האל המקנן בתודעתו,
מפתח שסעים בהכרתו הפנימית. הוא יוצר באופן מודע, שזה ענין
הבחירה החופשית, ובאופן לא מודע, תת הכרתי, קונפליקטים, מתחים
ודיסהרמוניה עם האלוהות ומוצא מענה למרדנותו בתורות זרות כמו
האומנות לסוגיה, ונהייה לתורות המזרח, דבר הנוגד את טבעו הנשמתי
ומעורר התפרצות של מחלות נפש. וכאשר נוצר חוסר איזון פנימי
נוטים לחפש מענה בכיוונים שונים של רפואה, ובהם זו האלטרנטיבית
לסוגיה השונים.
התהום הולכת ומעמיקה, ובמקום להשלים עם האל ולהתפייס עם
מצפונו והתודעה הפנימית שלו, השסע הנפשי הולך ומעמיק ומוצא
את ביטויו באשפוזים ובתרופות, כימיקליות או אורגניות.
ההזדקקות לתרופות נובעת מחטא עץ הדעת.
לפי אחת הדיעות עץ הדעת חיטה היה, וידוע שמשקה נבט החיטה
פועל רפואה לקיבה, למערכת חילוף החומרים בגוף, ובכלל, והוא
על דרך הסוד הצפון בארס הנחש, שאותו ארס בצורת נסיוב,
במינון המתאים מסוגל לרפא הכשה של אותו נחש.
ענין הבחירה החופשית שנתונה היתה לאדם הראשון, נבע מכך
שאלמלא היתה נתונה לו, היה חש בושה על קבלת שכר החיים
הנצחיים, ללא מחלות וללא ייסורים וצער.
על המציאות של האדם לפני החטא נאמר "והאדם ואשתו היו
ערומים ולא יתבששו", בלשון הקבלה זה נקרא "נהמא דכיסופא"
{לחם בזיון/בושה], שכל מטרת הנסיון היתה להביאו למעלה
של נזר הבריאה, להדמות לבוראו, בכך שהוא בעל בחירה חופשית.
כסופא, מלשון כסופים וגעגוע למציאות בה היה שרוי האדם
לפני חטא עץ הדעת, כאשר לא שלט בו מלאך המות, במידה
והיה בוחר בעץ החיים ואוכל ממנו.
כסף בלשון הקבלה הוא חסד, וזהב דין, וכסופא רומז להנהגה
במידת החסד והאהבה. כסף בלשון המשנה קרוי דמים, ורומז
לכך שעקב החטא הקדמון נשפך דמו של אדם הראשון
ונקנסה לו מיתה.
שמעון טל רז